En blogg om grubbel, önskningar, fantasier, minnen och livets stora och små frågor.

måndag 16 juli 2012

Släkten är värs..äh..bäst!



- Va göru morbror Lennart?
Min fasters man sticker in huvudet innanför köksdörren. Jag har aldrig riktigt förstått var frasen kommer ifrån, nog för att min pappa är hans barns morbror, men pappa heter inte Lennart. Innan pappa ens hinner svara tittar min fasters man på mig och säger:
- Tjenare Ramlalena! Hur e legenheten?
Även den frasen har jag hört så länge jag kan minnas. När man var liten var det så stort att få besök från pappas syskon från Stockholm. Jag städade mitt rum fint dagen innan, gick otåligt mellan mamma som städade och pappa som förberedde mat och väntade med spänning. Huset fylldes av skratt och kändes mer levande på något sätt. Jag älskande att sitta kvar efter middagen och lyssna på allt vuxenprat. Min faster och hennes man är alltid glada, min faster kvittrar och hennes man bullrar. Han är som en stor nallebjörn som när som helst kan börja sjunga. Han har en bred söderslang och jag minns än idag att jag, som nioåring, inte hade en aning om vad han menade med ”gnugga nutterna”. De har alltid roliga historier, tagna från verkligen, med sig. Ibland från deras egna vardag som den gången de hittade hunden i kylskåpet...de hade inte ens märkt att hon var borta. Min faster har alltid varit så snäll. När farmor vid ett tillfälle gav mig ”kvarsittning” vid matbordet tills jag ätit upp kom hon och räddade mig från den ketchupindränkta köttfärssåsen. Jag hade inte ens bett om ketchup då den var bannlyst i vårt hus av pappa.

Min farbror påminner mig ibland om min farfar, lite hemlighetsfull sådär. Ofta sov han och hans fru i mitt rum när de var på besök när jag var liten. Hans fru sa att han snarkar så väggarna skakar. När de hade åkt hem gick jag upp i mitt rum och varje gång var tavlorna och väggklockan nedtagna från väggarna. Jag visste aldrig säkert om de ramlat ner av hans snarkningar eller om de blivit nedtagna i förebyggande syfte. Min farbrors fru jobbade på Kicks och det kändes som julafton när de kom på besök för hon hade alltid någonting med sig till mig. Ibland var det små parfymprover, fina krämer eller bäst av allt smink. Jag minns att jag en gång fick en hel provplatta med femton olika rousher och en hel provplatta med hela färgskalans ögonskuggor. Jag och mina kompisar använde dem flitigt. En gång fick jag och en kompis för oss att måla hela ansiktet med rött läppstift jag nyligen fått, vi ville se ut som indianer. Jag minns att mamma inte var så imponerad...

När jag var fjorton kom pappas äldsta bror på besök, han som man hade hört talas om, men inte hade ett minne av att man träffat. Han jobbade på SAS och var alltid ute och flög. Han firade jul med oss och hade med sig en färgglad julgransbelysning som både blinkade och spelade. Jag fick en grovstickad lila midjetröja från USA. Jag hade sett en liknande tröja på Beverly Hills 90210 och jag kände mig cool. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar