En blogg om grubbel, önskningar, fantasier, minnen och livets stora och små frågor.

söndag 8 juli 2012

I väntan på John Blund


Klockan börjar närma sig halv tre och jag har fortfarande inte somnat. Jag provar att lägga mig på rygg igen och gör den där övningen jag fick. Tänk på ett träd....ek, tall, gran, björk, men lägg av nu , vi kom ju överens om en ek. Så jag skulle slippa välja varje gång. Är det en höstek eller sommarek? Det kom vi inte överens om! Jag tar en sommarek, det är ju ändå sommar. Men snart är den slut, det är ju reda juli. Inte har det varit speciellt bra väder heller. Det måste vara bra väder på min semester, annars får jag panik. Ek var det ja, tänk på eken och dess rötter som gräver sig ner i jorden. Hur fort gräver sig rötter ner? Ska jag tänka långsamt eller fort? Kanske som på den reklamen på tv, där är det rötter som växer snabbt. Usch vad jag är trött på reklam! Speciellt han som skriksjunger att han vill ha öl. Vad är det för en idiot som tyckte att den idén var bäst?! Sen han jobbiga som drar massa ordvitsar hela tiden, bläää! Tur för honom att han är rolig som ”frysfreak”, #Lycklig kille. Det tycker jag är kul. Faaan! Du skulle ju tänka på rötter! #Lättdistraherad tjej! Morr!

Jag kan bara inte ligga still. Jag vänder mig om igen, kollar på klockan. Fan! Jag känner hur pulsen ökar och hur ångest blandas med panik. När jag nu ändå har ångest börjar hjärnan självklart öppna ångestlådan däruppe. Där ligger det massor av ångesttankar. Några är nya och handlar om saker jag borde ha ångest över i framtiden, några handlar om saker jag har ångest över just nu. Sen finns det ett fint arkiv med gamla ångesttankar, tankar jag bestämt mig för att lägga ner och gå vidare utan. Det kan vara över saker jag har gjort eller inte gjort för fem år sen eller saker jag sagt eller inte sagt för tio år sen. När ångestlådan öppnas kan jag inte sortera och tankarna blir tätare och tätare och hoppar hit och dit,fram och tillbaka. Men sluta tänk någon gång! Kan jag inte bara vara som andra och somna så fort du lägger huvudet på kudden?! Rycka till lite, småsnarka, för att sen gå in i djupsömn inom tio minuter. Jag är så avundsjuk på dessa människor att om jag sover med dem får jag hålla i mig för att inte skrämma dem, hålla för näsan på dem eller sticka in ett finger i munnen på dem så de vaknar.

Jag vet aldrig vad det är som gör att jag somnar till slut. Troligtvis är batterierna slut däruppe och behöver laddas. När jag väl har somnat tycks inget vara störande, spårvagnar, barnskrik, snarkningar, tjutande kylskåp, allt registreras och ignoreras. Tänk om hjärnan kunde använda samma taktik vid andra tillfällen...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar