En blogg om grubbel, önskningar, fantasier, minnen och livets stora och små frågor.

fredag 22 juni 2012

Vildvittror och bästisar

Kråkornas kraxande läte på parkeringen påminde mig om vildvittror, precis så kände jag mig, som en vildvittra. Jag var smutsig, trött, hungrig och lättirriterad och småstressad. Tur att det sista ärenden gick fort. En lista över saker jag kände mig irriterad på hade blivit lång under dagen. Hur kan man exempelvis gräva bland champinjonerna och lämna nagelmärken i svampen? Jag är inte sugen på att få i mig andras skit under naglarna, tänk vad mycket snusk som finns där! Plockar man inte en i taget? Man vill väl se hur de ser ut innan man lägger ner dem i plastpåsen. Det är också en punkt på listan, jag vill inte ha en plastpåse till min svamp, jag vill ha en papperspåse! Annars blir de så där slemmiga efter någon dag och så känns så lyxigare med en papperspåse...

Vildvittran inom mig klarade inte av att skriva mer igår. Hon sköljde sina trötta fjädrar i en varm dusch och burrade in sig i sitt fluffiga rede och somnade. Idag vakande jag med ett pirr i magen. Ett sånt pirr som bara bästa vänner kan ge. En av dem fyller år idag, om man gräver tillräckligt långt ner i sandlådan kommer man till landet hon bor i. På den här sidan av sandlådan kommer vi sakna henne vid bordet, hennes sluddriga fnittriga tal som ibland är helt obegripligt, hennes eleganta klädstil, hon passar i allt, hennes skratt och vimsighet.
Jag och tre av mina andra bästisar ska skåla för henne idag. Hon som skrattar så hon gråter och måste stanna bilen för att hon inte ser något. Hon som pysslar högt och lågt och alltid har en galen historia (tagen från verkligheten) att berätta. Hon som pendlar mellan allvar och humor på två sekunder och kan ta på sig kläder både bakochfram och utochin.

Vänner ger energi man inte visste att man hade. Ingen tjock seg trögflytande sörja som det fastnar sot och smuts i utan en tunn lätt energi som kan ta sig in i alla skrymslen och vrår och skölja bort ensamhet och tristess på nolltid.

Puss på er alla fina vänner där ute.

Ps. En annan dag ska berätta om fler av mina vänner och bästisar. De är riktiga original.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar