En blogg om grubbel, önskningar, fantasier, minnen och livets stora och små frågor.

torsdag 23 augusti 2012

I rule, mina regler.

Du får inte köpa hämtmat idag, det gjorde du igår, sa jag till mig själv. Sen slog jag in numret till Thaistället och beställde nr 7. Okej, nu har du beställt i alla fall, men då måste du cykla och hämta maten. Jag tog bilen. Att det ska vara så svårt ibland att lyda sig själv.

Jag gör så ganska ofta, sätter upp regler för mig själv. Du får inte kolla på tv förrän allt är diskat eller du får inte äta godis om du inte har tränat eller du måste beta av listan innan veckans slut annars får du stanna kvar på jobbet på fredag eftermiddagen. Jag förhandlar ofta med mig själv, försöker hitta kryphål för att slippa. Ibland är jag så bra på att förhandla att man kan förväxla mig med en ihärdig telefonförsäljare och ibland är jag så omedgörlig kring  mina regler att jag liknar en paragrafryttare.

Ibland har reglerna inga specifika konsekvenser, det blir bara lättare att utföra en handling om jag sätter upp en regel kring den. Du måste borsta tänderna i reklamen, du måste gå upp direkt när klockan ringer, du måste ut och springa så fort du kommer hem, du måste ringa det där jobbiga samtalet innan jobbet, du måste lägga dig innan elva, du måste gå upp innan elva.

Min andra regel ikväll var att skriva färdigt inlägget innan nio, när filmen börjar. Även det misslyckades jag med. Jag får kompensera det nästa vecka. Då ska jag bland annat inte kolla på tv om det inte är något jag planerat att se, jag får inte vara social om jag inte varit aktiv och jag ha slipat och lackat mitt köksbord.
Önska mig lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar