En blogg om grubbel, önskningar, fantasier, minnen och livets stora och små frågor.

fredag 1 april 2016

En riktig bästemor!

Altandörren står öppen, det är sommarlov.  Vi leker på mormors och morfars baksida medan mormor kokar saft i köket. Mellan leken plockar vi vinbär och krusbär och stoppar i munnen. Mormor har tagit fram en hink och en balja som är fylld med vatten. Vi har fått såpbubblor. Morfar sitter i en stol under markisen och tittar på oss. Mormor kommer med fika; nykokt saft, bullar, pepparkakor och har man tur så finns det glass. Vienetta.

När vi inte leker ute är vi ofta i arbetsrummet. Mormor har gjort i ordning en garderob till oss barnbarn. Alla har var sitt ritblock och egna tuschpennor där. Ibland sitter vi och ritar, morfar har så konstiga linjaler med tre kanter. I garderoben finns det också spel, pussel och gamla nattlinnen med tillhörande morgonrock i lena och spetsiga material. Vi tycker att de ser ut som vackra festklänningar, min favorit är lila. Min kusin och jag spelar olika klassiska brädspel som vi inte kan reglerna till men vi hittar på egna.

Det är alltid så kul hos mormor och morfar, det finns alltid något att göra. Mormor lagar flera olika sorters mat så alla ska bli mätta och glada. Vi får varsin liten chokladkaka och tar den slut så finns det mer i den bruna skålen vid micron. På kvällen gör vi ner i källaren och tittar på tv. Vi äter frukt eller skorpor med te.
Jag har så många fina minnen av både mormor och morfar. Så generösa och snälla människor!

Idag sjöng jag farväl till mormor som nu fått återförenas med morfar. Han fattades henne, och du mormor fattas mig så det skär i bröstet! Det är tomt och konstigt utan er. Jag kommer sakna er ovillkorliga kärlek och värme! Jag hoppas vi ses igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar