En blogg om grubbel, önskningar, fantasier, minnen och livets stora och små frågor.

onsdag 4 december 2013

Gulliga lamm och regnbågar

Tänk på något roligt, försöker jag peppa mig med. Något gulligt och sött som tvingar en att bli glad. Typ lammet Linus jag gosade med i helgen. Nej, det funkar inte. Jag påminner mig själv om att det är inte människorna som jobbar bakom företaget jag är arg på, det är ju inte deras fel. De försöker ju bara lösa det här så gott de kan. Men jag spyr på deras leenden, lätt för dem och vara glada, det är inte deras tåg som är inställt för tionde gången och utbytt till ett baltiskt tåg från 1972. Behöver jag säga att det inte har wifi? Jag brukar kunna spela teater ganska bra och följa de sociala koderna och vara trevlig mot de som är trevliga mot mig, men idag går det inte. När jag försöker le spänns mina käkar ihop och jag liknar en morrande hund när min mungipor åker upp.

Konduktören på tåget är ärtigt glad o c h skojfrisk. När jag påpekar att min plats inte finns (för att de har bytt ut vagnarna) skrattar han och säger:
- Så kan det bli! Det blir nog bra ändå!
Ja, det kan ju inte bli värre, eller?
- Finns det servering på tåget? Frågar en kvinna bakom mig.
- Nej, det här är ju ett regionaltåg, svarar konduktören glatt.
Jag hade fel, det kunde bli värre.
Tåget åker i snigelfart och plötsligt stannar det tvärt.
- Nu är vi framme! Hojtar konduktören och skrattar.
Jag borde skratta, det var ju lite roligt, men det går inte. Jag önskar bara att han lämnade oss i fred. Låt mig få sura på det långsamma baltiska tåget från 1972 utan wifi, i fred. Om två timmar ska jag springa till t-banan för att hinna ifatt några minuters försening.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar